User Tools

Site Tools


mobil_anknytning

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
mobil_anknytning [2007-10-01 17:06]
cr
mobil_anknytning [2015-01-29 11:28] (current)
cr
Line 4: Line 4:
 ===== Bakgrund ===== ===== Bakgrund =====
  
-För dig som har [[mobiltelefoner|mobiltelefon i tjänsten]] och en fast [[ip-telefon]] finns möjligheten att använda tjänsten //mobil anknytning//​. Denna tjänst innebär att din mobiltelefon fungerar i stort sett som en förlängning av din fasta telefon. Det går att ringa interna anknytningar från mobiltelefonen,​ och inkommande samtal ringer i både den fasta telefonen och mobiltelefonen,​ och du kan när som helst välja att flytta över pågående samtal mellan dessa.+För dig som har [[mobiltelefon|mobiltelefon i tjänsten]] och en fast [[ip-telefon]] finns möjligheten att använda tjänsten //mobil anknytning//​. Denna tjänst innebär att din mobiltelefon fungerar i stort sett som en förlängning av din fasta telefon. Det går att ringa interna anknytningar från mobiltelefonen,​ och inkommande samtal ringer i både den fasta telefonen och mobiltelefonen,​ och du kan när som helst välja att flytta över pågående samtal mellan dessa
 + 
 + 
 +===== Dokumentation ===== 
 + 
 +  * {{telefoni_guide_for_mobil_ank.pdf|Manual - Mobil Anknytning}} 
 + 
 +Senaste version finns även på http://​www.ldc.lu.se/​tjanster/​telefoni/​manualer/​.
  
  
 ===== Beställning av tjänsten ===== ===== Beställning av tjänsten =====
 +
  
 ==== Hus som har ip-telefoni ==== ==== Hus som har ip-telefoni ====
  
-Har du både [[ip-telefon]] och mobiltelefon i tjänsten ordnar vi normalt tjänsten //mobil anknytning//​ till dig, utan att du behöver be om det. Om du har texten "​EC500"​ nere till höger i displayen ​på din fasta ip-telefon, har du redan fått tjänsten. Har du inte tjänsten, eller fungerar den inte, kontakta oss enligt "​Support"​ nedan.+Har du både [[ip-telefon]] och mobiltelefon i tjänsten ordnar vi normalt tjänsten //mobil anknytning//​ till dig, utan att du behöver be om det. Har du inte tjänsten, eller fungerar den inte, kontakta oss enligt "​Support"​ nedan. 
 + 
 +På ip-telefonmodellen [[Avaya 4610]] indikerar ​texten "​EC500"​ nere till höger i displayen ​om du redan fått tjänsten. Har du denna text i displayen har du redan tjänsten ​mobil anknytning.
  
  
Line 17: Line 27:
  
 Har du ditt rum i ett hus som //inte// har [[ip-telefon|ip-telefoni]],​ fungerar dock bara vissa delar av tjänsten mobil anknytning, och du måste då uttryckligen be om att få denna tjänst. I praktiken innebär det att i dessa hus kan du antingen ha en fast telefon, eller en mobiltelefon med mobil anknytning, men tyvärr inte både och. Önskar du tjänsten i ett sådant hus, måste du därför explicit be om den. Se "​Support"​ nedan. ​ Har du ditt rum i ett hus som //inte// har [[ip-telefon|ip-telefoni]],​ fungerar dock bara vissa delar av tjänsten mobil anknytning, och du måste då uttryckligen be om att få denna tjänst. I praktiken innebär det att i dessa hus kan du antingen ha en fast telefon, eller en mobiltelefon med mobil anknytning, men tyvärr inte både och. Önskar du tjänsten i ett sådant hus, måste du därför explicit be om den. Se "​Support"​ nedan. ​
 +
  
  
Line 22: Line 33:
 ===== Viktigt ===== ===== Viktigt =====
  
-Har du mobil anknytning aktiverad, be kolleger att //i första hand ringa dig på din interna anknytning//,​ istället för direkt till mobiltelefonnumret. I praktiken blir det då ingen skillnad, eftersom du fortfarande själv kan välja att svara på mobiltelefonen om du inte har möjlighet att svara på den fasta telefonen, men debiteringsmässigt blir det däremot en stor skillnad. Interna samtal (dvs samtal till en anknytning inom universitetet) är gratis, men samtal till en mobiltelefon ​kostar pengar.+Har du mobil anknytning aktiverad, be kolleger att //i första hand ringa dig på din interna anknytning//,​ istället för direkt till mobiltelefonnumret. I praktiken blir det då ingen skillnad, eftersom du fortfarande själv kan välja att svara på mobiltelefonen om du inte har möjlighet att svara på den fasta telefonen, men debiteringsmässigt blir det däremot en stor skillnad. Interna samtal (dvs samtal till en anknytning inom universitetet) är gratis, men samtal till ett mobiltelefonnummer ​kostar pengar.
  
 Be därför andra att använda ditt anknytningsnummer i första hand, istället för ditt mobiltelefonnummer. Be att få dina uppgifter i [[LUCAT]] uppdaterade så att ditt vanliga anknytningsnummer står både i fälten för anknytning och i fältet för mobiltelefon. Ändra även uppgifterna om telefonnummer i din e-postsignatur om du använder en sådan, och kom ihåg att uppdatera uppgifterna om telefonnummer på ditt visitkort nästa gång du beställer nya visitkort. Be därför andra att använda ditt anknytningsnummer i första hand, istället för ditt mobiltelefonnummer. Be att få dina uppgifter i [[LUCAT]] uppdaterade så att ditt vanliga anknytningsnummer står både i fälten för anknytning och i fältet för mobiltelefon. Ändra även uppgifterna om telefonnummer i din e-postsignatur om du använder en sådan, och kom ihåg att uppdatera uppgifterna om telefonnummer på ditt visitkort nästa gång du beställer nya visitkort.
Line 29: Line 40:
  
 Instruktionerna nedan förutsätter att du redan har tjänsten mobil anknytning. Instruktionerna nedan förutsätter att du redan har tjänsten mobil anknytning.
 +
 +
 +
 +
  
 ==== Aktivera tjänsten ==== ==== Aktivera tjänsten ====
  
-Är fältet "​EC500"​ nere till höger i displayen på din [[ip-telefon]] gråmarkerat är tjänsten aktiverad. Om fältet inte är gråmarkerat,​ tryck på knappen bredvid för att aktivera tjänsten. ​+Det finns flera sätt att aktivera tjänsten. 
 + 
 +En metod för att aktivera är att ringa 92143 från mobilen. Detta aktiverar tjänsten och du får bekräftelseton.  
 + 
 +Det går även att styra mobil anknytning från en ip-telefon. //Följande gäller ip-telefonmodellen [[Avaya 4610]]//​. ​Är fältet "​EC500"​ nere till höger i displayen på din [[ip-telefon]] gråmarkerat är tjänsten aktiverad. Om fältet inte är gråmarkerat,​ tryck på knappen bredvid för att aktivera tjänsten. ​ 
  
 ==== Testa tjänsten ==== ==== Testa tjänsten ====
  
 När tjänsten är aktiverad, testa att ringa till din anknytning från någon annans telefon. När tjänsten fungerar ska det först börja ringa i din fasta telefon, för att sedan efter ett par signaler även börja ringa i din mobiltelefon. Du kan välja att svara antingen i din fasta telefon eller i mobiltelefonen. När tjänsten är aktiverad, testa att ringa till din anknytning från någon annans telefon. När tjänsten fungerar ska det först börja ringa i din fasta telefon, för att sedan efter ett par signaler även börja ringa i din mobiltelefon. Du kan välja att svara antingen i din fasta telefon eller i mobiltelefonen.
 +
 +//Följande gäller ip-telefonmodellen [[Avaya 4610]]//.
  
 Om tjänsten inte är aktiverad, dvs fältet "​EC500"​ på den fasta telefonen inte är gråmarkerat,​ kommer det bara att ringa i din fasta telefon. ​ Om tjänsten inte är aktiverad, dvs fältet "​EC500"​ på den fasta telefonen inte är gråmarkerat,​ kommer det bara att ringa i din fasta telefon. ​
 +
  
 ==== Ringa från mobiltelefonen ==== ==== Ringa från mobiltelefonen ====
Line 44: Line 67:
 Har du mobil anknytning måste du tänka på att mobiltelefonen fungerar som en fast, intern telefon när du ringer. Det innebär att du kan ringa genom att bara slå anknytningsnumret,​ men ska du ringa externa nummer måste du lägga till en nolla framför. Har du mobil anknytning måste du tänka på att mobiltelefonen fungerar som en fast, intern telefon när du ringer. Det innebär att du kan ringa genom att bara slå anknytningsnumret,​ men ska du ringa externa nummer måste du lägga till en nolla framför.
  
-**Tips:** Lagra alla telefonnumren i din mobiltelefon som fullständiga telefonnummer med plustecken och landskoden framför, exempelvis ''​+46462229000''​. ​Du kan då använda ​de lagrade telefonnumren ​både för att ringa internt inom universitetet och för att ringa till externa nummer, och du kan då även använda de lagrade numren i utlandet.+**Tips:** Lagra alla telefonnumren i din mobiltelefon som fullständiga telefonnummer med plustecken och landskoden framför, exempelvis ''​+46462229000'' ​(plustecken,​ landskod 46, riktnummer (0)46, prefix 22 och anknytningsnumret,​ i detta fall 29000)Anger du alla telefonummer på detta fullständiga sätt kan du då använda ​dem både för att ringa internt inom universitetet och för att ringa till externa nummer, och du kan då även använda de lagrade numren i utlandet ​utan att behöva göra någon förändring.
  
 När du ringer från din mobiltelefon i Sverige, kommer mottagaren att få ditt anknytningsnummer istället för mobiltelefonnumret presenterat i sin nummerpresentatör. När du ringer från din mobiltelefon i Sverige, kommer mottagaren att få ditt anknytningsnummer istället för mobiltelefonnumret presenterat i sin nummerpresentatör.
 +
  
  
Line 56: Line 80:
  
 Befinner du dig däremot i utlandet fungerar däremot tjänsten inte. Din mobiltelefon fungerar då som en vanlig mobiltelefon i utlandet, till ordinarie mobiltelefonitaxa för utlandet. Befinner du dig däremot i utlandet fungerar däremot tjänsten inte. Din mobiltelefon fungerar då som en vanlig mobiltelefon i utlandet, till ordinarie mobiltelefonitaxa för utlandet.
 +
 +
 +
 +
 +==== När jag ringer någon från min mobiltelefon,​ så visas min anknytning hos den jag ringer upp. Kan jag ändra detta så att det istället är mitt mobilnummer som visas? ====
 +
 +Svaret är tyvärr nej. Tjänsten mobil anknytning är avsedd att så långt det är möjligt göra att det inte ska spela någon roll om ett samtal rings eller besvaras på din fasta telefon eller mobiltelefon. Även om ett samtal rings eller besvaras på mobiltelefonen,​ ska det upplevas på motsvarande sätt som om det skedde från den fasta telefonen. Därför är det också alltid din anknytning som visas på nummerpresentatören hos den du ringer upp, oavsett om du ringer från den fasta telefonen eller mobiltelefonen. Detta går ej att ändra.
  
  
 ===== Support ===== ===== Support =====
  
-Har du frågor om beställning eller aktivering av tjänsten mobil anknytning ​kan du fråga Jan-Åke.+Har du frågor om beställning eller aktivering av tjänsten mobil anknytning, kontakta [[SoT]].
  
 Gäller det däremot handhavande av tjänsten, kontakta [[ServiceDesk]] på LDC. Gäller det däremot handhavande av tjänsten, kontakta [[ServiceDesk]] på LDC.
  
  
mobil_anknytning.1191251208.txt.gz · Last modified: 2007-10-01 17:06 by cr