User Tools

Site Tools


izettle

iZettle

Komma igång

För att kunna ta betalt måste appen “iZettle” startas. Ikonen ser ut som i bilden till höger. Ikon för appen iZettle

Logga in

FIXME

Kontrollera anslutning

WiFi

Längst uppe till vänster på skärmen ska det se ut som i denna bild:

Om det inte ser ut som på bilden, saknas trådlös anslutning (WiFi). Utan WiFi-anslutning fungerar inte iZettle och / eller kvittoskrivaren/kassalådan. Längst ner på sidan hittar du tips för felsökning.

Kortläsare och kvittoskrivare

Längst uppe till vänster i iZettle finns tre streck. Duttar man på dessa öppnas en meny där valet “Inställningar” finns ganska långt ner. Duttar man på “Inställningar” öppnas en skärm som ser ut som i bilden till höger.

På denna skärm kan man välja mellan “Kortläsare” och “Skrivare och kassalådor”. Duttar man på “Kortläsare” visas de kortläsare som är anslutna. Om det står som på bilden till vänster är något fel. Annars, om allt fungerar, listas den kortläsare man ska använda.

Kortläsaren som används just nu ser ut som på bilden till höger. Den har en indikator som visar FIXME

Duttar man istället på “Skrivare och kassalådor” visas de skrivare och kassalådor som är anslutna. Om det står som på bilden till vänster är något fel. Annars, om allt fungerar, listas den skrivare man ska använda. I det här fallet är kassalådan kopplad via skrivaren. Fungerar inte anslutningen till skrivaren så fungerar därför inte heller kassalådan. Se felsökning.

Öppna kassan

FIXME

Försäljning

Ta betalt

När man ska ta betalt kan man använda de förkonfigurerade genvägar som finns på huvudskärmen i iZettle. Genvägarna kan vara konfigurerade med belopp, momssats och eventuell rabatt, så att man slipper slå in detta varje gång. Vissa genvägar har en liten blå ikon uppe i högra hörnet. När man duttar på en sådan genväg får man mata in belopp innan varan läggs till i inköpslistan.

Det kan vara så att genvägarna inte passar vid alla tillfällen. Detta man kan lösa med att göra en manuell inmatning. Längst uppe till höger hittar man tre val. Ett av valen är något som ser ut som en knappsats, ett procenttecken och “Rensa”. För att göra en manuell inmatning duttar man på knappsatsen och man presenteras med en skärm som ser ut som i bilden till vänster.

Duttar man på procenttecknet visas en skärm där man får mata in eventuell rabattsats. Skärmen ser ut som i bilden till höger.

Duttar man på rensa så rensas listan med produkter som väntar på att säljas.

När alla produkter som ska säljas är registrerade duttar man på “Ta betalt” och man får då välja betalsätt.

Betalning med kort

Om köparen ska betala med kort, måste kortet vara något av korten i tabellen. Listan är bestämd av iZettle och är beroende av vilken typ av kortläsare man har. Mer information finns på https://www.izettle.com/se/help/articles/1084715.

VISA
MasterCard
American Express
Maestro
V pay
Visa Electron
JCB

På iZettles sida kan man även läsa vad man som säljare bör kontrollera vid ett köp:

  • Att kortinnehavarens signatur finns på kortets baksida.
  • Att kortet inte uppvisar några spår av ändringar.
  • Att giltighetsdatumet inte har passerat.
  • När ID-kontroll krävs: att namnet på ID-handlingen är detsamma som på kortinnehavaren.
  • Att kortet är utgivet av en av de kortutgivarna som stöds enligt villkoren.

När köparen stuckit in kortet i läsaren så följer instruktioner på skärmen. När köpet är klart får man välja om man vill skriva ut kvitto och/eller skicka kvittot med e-post.

Kontant betalning

FIXME

När man duttar på kontant så visas följande skärm och kassalådan öppnas.

Returer

För att göra en retur måste man gå till den transaktion som ska återbetalas. Öppna menyn genom att trycka på de tre strecken längst uppe till vänster för att sedan välja “Transaktioner”. Då visas en skärm som liknar bilden till höger.

När man lokaliserat transaktionen finns det en knapp där det står “Retur”. Dutta på knappen så visas en bild som ser ut som bilden till vänster. När returen är klar får man välja om man vill skriva ut ett kvitto och/eller skicka kvittot med e-post. Om en retur görs på ett kortköp så måste samma kort användas för returen.

Rapporter

Rapport kommer man åt genom att öppna menyn och sedan välja Rapporter. I det här läget kan man enkelt skriva ut dagens rapport genom att välja aktuell dag och sedan klicka på skrivarsymbolen. Alternativt kan man maila rapporten.

Övrigt

Stängning av kassan

FIXME

Felsökning

WiFi

Om WiFi-anslutningen inte fungerar behöver antagligen accesspunkten startas om. Den sitter under infodisken och är kopplad med en röd kabel. Dra ur strömsladden, vänta i cirka tio sekunder och sätt tillbaka sladden. Medan den startar kan man på iPaden gå in i “Inställningar” och sedan välja “Wi-Fi”. Vänta tills nätverket “i” syns i listan. Om det inte bockas av automatiskt så kan man dutta på nätverket för att ansluta till det. När det är anslutet ser det ut som i bilden till höger.

Kortläsare

Kortläsaren kan gå ner i viloläge om den får ligga för länge, detta för att spara batteri. Om det händer trycker man på knappen som visas i följande bild. Efter att man tryckt på knappen går man till iZettle-appen och väntar i minst 15 sekunder.

Support

Behöver du mer hjälp eller hittar inte svaret på din fråga? Kontakta i så fall LTH Support.

izettle.txt · Last modified: 2018-05-18 14:14 by cr