User Tools

Site Tools


gemensamt

This page in English

Gemensam information

Här har vi samlat allmän datordokumentation för anställda på LTH, samt svar på vanliga frågor och tips.

Se även startsidorna för respektive organisation:

Vi utökar dessa sidor med information löpande. Har du något förslag på vad som kan förbättras, kontakta LTH Support.

Driftinformation

  • LDC Driftinformation: http://support.lu.se/ – här meddelar LDC om nätverksproblem som berör hela eller stora delar av universitetet, samt fel på gemensamma administrativa system.
  • DDG Driftinformation: http://www.student.lth.se/datorsupport/ – här meddelar DDG om dator- eller nätverksproblem som berör studentdatormiljön, dvs studentdatorsalar, studentdatorer och studentskrivare.

Guider

Support

Support för anställda

Förutom de sidor du är inne på nu finns det andra ställen där du kan hitta support:

  • LU Support – hjälp till självhjälp med lösningar på vanliga problem i Windows, Office, Outlook, med mera. Fritt att använda för all personal inom Lunds universitet.
  • LU-kortet och behörigheter i Salto-lås – Se information på http://www.lu.se/lukortet/ eller kontakta lukortet@lu.se. I nödsituation utanför exempelvis kontorstid, kontakta väktarna på anknytning 20700. De kan till exempel hjälpa till om man har råkat låsa in kort eller nycklar. Se även http://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/om-nagot-hander.
  • Service och Teknik (tidigare Intendenturen) – Hit vänder du dig om du har problem eller synpunkter på teknisk utrustning i sammanträdeslokalerna, utformningen av din arbetsplats, eller frågor rörande praktiska saker som telefoner, kopiatorer, AV-teknik, möbler, flytt, transporter inom LTH, eller liknande. Kontakta SoT@kansli.lth.se eller anknytning 23232.
  • LTH Support – Hit vänder du dig om du har problem eller frågor rörande LTH:s datorer och nätverk. Kontakta support@lth.se eller anknytning 27600.
  • ServiceDeskLDC – Hit vänder du dig om du har problem med universitetsgemensamma system, såsom Eduroam eller VPN, diverse administrativa system som är gemensamma för hela universitetet, m.m. Kontakta servicedesk@lu.se eller anknytning 29000.

Support för studenter

Ibland kan det hända sig att studenter vänder sig direkt till kanslipersonal med frågor om studentdatorsystemen. Detta är normalt inget som LTH Support kan hjälpa till med, utan hänvisa i så fall vederbörande till följande webbsida:

Programvaror

Utskrifter, skrivare

Konto, kort, inloggning

Mail, telefon och e-möten

Hantera filer

Annat

Hemma eller på resa

FAQ (Svar på vanliga frågor)

Hur använder jag de administrativa systemen?

Svar på många frågor om de vanligaste administrativa systemen har vi samlat nedan. På de respektive sidorna nedan finns även information om vart man vänder sig för support och för att rapportera eventuella fel med systemen.

  • Adato – IT-stöd för aktiv rehabilitering vid Lunds universitet
  • DFS och W3D3OfficeAddin – Lunds universitets diariesystem och Office-insticksmodul för detsamma
  • Eduroam – trådlöst datornätverk vid flertal universitet världen över, även Lunds universitet
  • E-post – det centrala e-postsystemet vid LU som används av de flesta enheter
    • EPIC – självbetjäningsverktyg vid LU där anställda själva kan skapa och administrera e-postlistor
  • Flyspray – Flyspray är ett ärendehanteringssystem som används för felrapportering och önskemålshantering utav vissa specifika interna system och utvecklingsprojekt.
  • Kuben – ekonomiskt uppföljningssystem för Lunds universitet
  • Ladok – rikstäckande studieadministrativt system med lokal kopia vid Lunds universitet
  • Lager – lagersystem för LTH:s kansli
  • Lucat – Lunds universitets katalogtjänst
  • Lupin – Lunds universitets fakturahanteringssystem
  • NyA – antagningssystem från VHS
  • Primula webb – webbtjänst från personalenheten centralt vid Lunds universitet
  • Salut – Lunds universitets telefonhänvisningssystem
  • Teams – ett samarbetsverktyg för grupper
  • TimeEdit Client – schemaläggningssystem som används av bland annat LTH
  • TimeEdit 3 – Lunds universitets system för schemaläggning och lokalbokning
  • Virtua/Vericat – bibliotekssystem
  • VPN – åtkomst till Lunds universitets datornätverk utifrån
  • Yammer – socialt nätverk för Lunds universitet

Se även http://www5.lu.se/anstaelld/foer-mitt-arbete/administrativa-system.

Synkronisering, skrivare och utskrifter

Microsoft Office

Allmän information om Office finns här.

Word

Outlook

Allmän information om Outlook finns här. Nedan finns svar på vanliga frågor.

Se även fler frågor och svar om e-post.

PowerPoint

Internet Explorer

Allmän information om webbläsaren Internet Explorer, och svar på vanliga frågor, finns här.

Fasta telefoner

Mobiltelefoner

Övrigt

gemensamt.txt · Last modified: 2017-09-18 11:53 by cr