User Tools

Site Tools


e-postadresser

This is an old revision of the document!


E-postadresser

Bakgrund

Frågor och svar

Vad avgör vilken som är min primära e-postadress och hur den ser ut?

Informationen i Lucat.

Hur kan jag ta reda på vilka eventuella ytterligare e-postadresser jag har?

  1. Öppna den globala adressboken i Outlook och leta upp dig själv i den långa listan. Enklast är att använda sökfunktionen och söka på ditt namn.
  2. Dubbelklicka på ditt namn.
  3. Välj fliken “E-postadresser”. Alla e-postadresser som föregås av prefixet SMTP: (små eller stora bokstäver spelar ingen roll) ska alla vara likvärdiga och fungerande e-postadresser som går till din postlåda.

Kan jag önska ytterligare e-postadresser med ändelsen @kansli.lth.se?

Ja, om det är motiverat. Kontakta ServiceDesk enligt nedan (se Support). Extra e-postadresser kräver ytterligare administration, och grundregeln är en e-postadress per anställd, så bifoga motivering.

Kan jag få en e-postadress med ändelsen @lth.se?

I regel nej. Det finns flera skäl till detta. Ett är att e-postadresser under huvudnivån @lth.se gör risken för namnkonflikter större. Ett annat skäl är att e-postadresser med ändelsen @lth.se dessutom hanteras av ytterligare annat system, så det krävs både extra administration och samordning för att hantera sådant. Har du sådant önskemål krävs särskilda skäl och det är önskvärt med en bra motivering. Kontakta i så fall Helpdesk som skickar önskemålet vidare.

Support

Sedan mars 2012 hanteras all e-post med ändelsen @kansli.lth.se av LDC. Därför är det till LDC:s ServiceDeskservicedesk@ldc.lu.se du i första hand bör vända dig för att rapportera problem med e-postadresser eller önska ytterligare e-postadresser.

e-postadresser.1430892140.txt.gz · Last modified: 2015-05-06 08:02 by cr