User Tools

Site Tools


e-postadresser

This page in English

E-postadresser

Bakgrund

Frågor och svar

Vad avgör vilken som är min primära e-postadress och hur den ser ut?

Informationen i Lucat.

Vad är min primära e-postadress?

Din primära e-postadress är den som syns som standard som avsändaradress när du skickar e-post.

Du kan själv kontrollera vilken den är genom att göra följande:

  1. Öppna den globala adressboken i Outlook och leta upp dig själv i den långa listan. Enklast är att använda sökfunktionen och söka på ditt namn.
  2. Dubbelklicka på ditt namn.
  3. Välj fliken “E-postadresser”. E-postadressen som föregås av prefixet SMTP: med stora bokstäver är din primära e-postadress.

Se även Kan jag ändra min primära e-postadress?.

Hur kan jag ta reda på vilka eventuella ytterligare e-postadresser jag har?

  1. Öppna den globala adressboken i Outlook och leta upp dig själv i den långa listan. Enklast är att använda sökfunktionen och söka på ditt namn.
  2. Dubbelklicka på ditt namn.
  3. Välj fliken “E-postadresser”. Alla e-postadresser som föregås av prefixet smtp: (små eller stora bokstäver) ska alla vara likvärdiga och fungerande e-postadresser som går till din postlåda (adressen som föregås av SMTP: med stora bokstäver är din primära e-postadress).

Kan jag ändra min primära e-postadress?

Har man flera uppdrag i Lucat, och de genererar olika e-postadresser, kan man själv välja vilken som ska vara primär under “personlig information” i Lucat.

Se även Vad är min primära e-postadress?.

Kan jag önska ytterligare e-postadresser med ändelsen @lth.lu.se?

Ja, om det är motiverat. Kontakta ServiceDesk enligt nedan (se Support). Extra e-postadresser kräver ytterligare administration, och grundregeln är en e-postadress per anställd, så bifoga motivering.

Kan jag få en e-postadress med ändelsen @lth.se?

I regel nej. Det finns flera skäl till detta. Ett är att e-postadresser under huvudnivån @lth.se gör risken för namnkonflikter större. Ett annat skäl är att e-postadresser med ändelsen @lth.se dessutom hanteras av ytterligare annat system, så det krävs både extra administration och samordning för att hantera sådant. Har du sådant önskemål krävs särskilda skäl och det är önskvärt med en bra motivering. Kontakta i så fall LTH Support som skickar önskemålet vidare.

Support

Sedan mars 2012 hanteras all e-post med ändelsen @kansli.lth.se av LDC. Detsamma gäller @lth.lu.se. Därför är det till ServiceDeskservicedesk@lu.se du i första hand bör vända dig för att rapportera problem med e-postadresser eller önska ytterligare e-postadresser.

e-postadresser.txt · Last modified: 2019-11-06 16:03 by cr