User Tools

Site Tools


digitalt_signerad_e-post

This page in English

Digitalt signerad e-post

Bakgrund

Om du skaffar ett personligt certifikat får du, förutom möjligheten att skicka krypterad e-post, även möjligheten att skicka digitalt signerad e-post.

Digitalt signerad e-post skyddar, till skillnad från krypterad e-post, inte själva innehållet i e-postmeddelandet, men det innebär att mottagaren kan vara säker på att det är du som skickat meddelandet. Vanlig e-post, som inte innehåller en digital signatur, kan väldigt lätt förfalskas, ungefär lika lätt som det är att förfalska avsändaren på ett vanligt vykort. Med en digital signatur i de e-postmeddelanden du skickar, kan mottagaren vara säker på att det är du som skickat meddelandet, och inte någon som utger sig för att vara dig.

Digitalt signerad e-post visas med denna symbol i Outlook:

Observera att en digital e-postsignatur inte ska förväxlas med en “vanlig” e-postsignatur, dvs. en sådan man själv lägger till i klartext längst ned i sina utgående e-postmeddelanden. En digital e-postsignatur är något helt annat, och inte avsedd för mänsklig läsning, utan avsedd för att mottagarens e-postprogram ska kunna verifiera att det är du som skickat meddelandet.

Så här gör du

För att kunna skicka digitalt signerad e-post behöver du först hämta och installera ett personligt certifikat i din dator.

När du installerat certifikatet i din dator ska du i Outlook, under “Arkiv” → “Alternativ” → “Säkerhetscenter” → “Inställningar för säkerhetscenter…” → “E-postsäkerhet”, kunna hitta följande alternativ som i bilden nedan:

Du kan med gott samvete kryssa i alternativet “Lägg till en digital signatur i utgående meddelanden” enligt ovan. Det innebär att all e-post du skickar som standard kommer att innehålla din digitala signatur. Det gör ingen skada och påverkar inte möjligheten för mottagaren att läsa dina meddelanden, utan medför bara bonusen att mottagaren kan veta att det verkligen är du som skickat meddelandet.

När du nu skriver ett nytt meddelande i Outlook ska du nu kunna hitta följande alternativ på meddelandet under fliken “Alternativ”, som återspeglar de standardinställningar du gjorde ovan.

Som synes är knappen “Signera” aktiverad som standard.

Testa gärna att de olika alternativen fungerar genom att skicka e-postmeddelanden till en kollega!

Mer information

Support

Sedan mars 2012 hanteras all e-post vid LTH:s kansli av LDC. Därför är det till ServiceDeskservicedesk@lu.se du i första hand bör vända dig för att rapportera problem med e-post.

digitalt_signerad_e-post.txt · Last modified: 2018-09-20 11:04 by cr