User Tools

Site Tools


adobe_connect

Adobe Connect

Bakgrund

Adobe Acrobat Connect Professional (för enkelhetens skull nedan endast kallat “Adobe Connect”) är programvara för e-möten, e-presentationer och videokonferenser via datorn.

Hela universitetssverige har via SUNET tecknat ett avtal och lanserat en e-mötestjänst som bygger på programvaran Adobe Connect. Eftersom SUNET finansierar detta system, är det helt gratis att använda Adobe Connect i obegränsad omfattning för alla universitetsanställda.

Till skillnad från Marratech så är Adobe Connect helt webbaserat. Det enda som behövs med Adobe Connect är en webbläsare och Flash-plugin, som normalt sett redan finns på de flesta datorer. Att bjuda in gäster till e-möten är alltså enkelt. Gäster behöver inte heller på något sätt vara knutna till ett universitet. Med Adobe Connect kan du som universitetsanställd enkelt vara värd för ett e-möte och bjuda in vem du så önskar till mötet. Det är naturligtvis ännu enklare att gå med i någon annans befintliga e-möte.

Mer information om SUNET:s e-mötessatsning finns på webbplatsen www.meetings.sunet.se.

Så här gör du

Utrustning

För att kunna använda Adobe Connect för e-möten med video och ljud behöver din dator i förväg vara utrustad med dels en webbkamera och dels ett headset med inbyggd mikrofon.

Om du behöver använda e-möten i arbetet och inte redan har denna utrustning till din arbetsdator, kontakta LTH Support så ordnar vi detta. När du väl har fått utrustningen installerad av LTH Support, bör du gå vidare och förbereda och testa utrustningen genom att följa nedanstående instruktioner.

Kom ihåg att det är lämpligt att för säkerhets skull göra detta med att förbereda och testa utrustningen och tekniken, i god tid i förväg innan du ska delta i ett avtalat e-möte!

Är ni flera som ska sitta i samma fysiska rum och delta i samma e-möte är det lämpligt att, istället för headset, låna och använda en bordsmikrofon.

Förstagångsförberedelser

  1. Följ först instruktionerna på sidan webbkamera för att se till att din webbkamera fungerar.
  2. Installera sedan programvaran “Adobe Acrobat Connect Add-in” om du inte redan har gjort det tidigare. Detta är programvara som fungerar som en insticksmodul och ger extra funktionalitet till Adobe Connect. Denna programvara är inte strikt nödvändig om du inte kommer att agera värd för ett möte, men den är enkel att installera och du som användare kan själv installera denna programvara genom att följa nedanstående steg:
    1. Öppna en webbläsare och gå till följande webbsida: https://connect.sunet.se/common/help/en/support/addindownload.htm
    2. Klicka på länken “Download the Windows version”.
    3. En fråga visas. Kontrollera att det i fältet “Från:” står connect.sunet.se. Om så är fallet, klicka på knappen “Kör”.
    4. Verifiera att det är “Connect” som ska installeras och utgivaren är “Adobe Systems Incorporated”. Klicka i så fall på knappen “Kör” som svar på frågan om du vill köra programvaran.
    5. Installationsprogrammet startar. Klicka på knappen “Next >”.
    6. Klicka på knappen “Install”.
    7. Klicka på knappen “Finish”.
    8. Installationen av insticksmodulen är nu klar! Gå nu vidare och besök testwebbsidan i nästa steg.
  3. Testa nu Adobe Connect-insticksmodulen och din uppkopplingshastighet genom att besöka testwebbsidan på https://connect.sunet.se/common/help/en/support/meeting_test.htm. Eventuellt kan du få upp följande säkerhetsvarning när du besöker testwebbsidan, välj i så fall alternativet “Nej” på frågan om du endast vill visa det säkra innehållet.
    1. Testet startar nu automatiskt. Det kan ta upp till en halv minut att genomföra.
    2. Lyckas testet, bör du se något som liknar nedanstående bild.
  4. Gå nu vidare och testa ditt ljud. Enklast gör du detta genom att ansluta till ett testmöte. Följ instruktionerna i "Gå med i ett befintligt e-möte" nedan och anslut till ett testmöte. Testa därefter ljudet. Följ instruktionerna under Dokumentation om du har ljudproblem.

Gå med i ett befintligt e-möte

  1. Har du blivit inbjuden till ett e-möte med Adobe Connect, ska du ha fått en länk till mötet skickad till dig. Möteslänken är en webbadress och innehåller alltid texten https://connect.sunet.se/ men resten av adressen är unik för varje möte. En möteslänk kan exempelvis se ut så här (detta är en länk till ett testmöte som du kan använda för att testa hur det är att ansluta till ett möte): https://connect.sunet.se/r27516757/
  2. Öppna möteslänken i din webbläsare.
  3. Du får upp ett fönster där du får välja mellan att logga in som en gäst (“Enter as a guest”) eller logga in som en universitetsanställd (“Enter with your login and password”). Som universitetsanställd bör du välja att logga in med det senare, “Enter with your login and password”. Tryck därefter på knappen “Enter Room”.
  4. Välj “Lunds universitet” i listan över identitetsutgivare. Tryck därefter på knappen “OK”.
  5. Du kommer till en sida vid Lunds universitet där du ombeds logga in. Logga in med dina LUCAT-inloggningsuppgifter.
  6. Lyckades inloggningen, ansluts du nu till e-mötet.

Det finns även en instruktion med skärmbilder om du går till följande artikel i LU Support: https://support.comaround.se/content/guide/default.aspx?loginName=543rdx&passWord=ijn689&guideID=160255

Se Dokumentation nedan för fler instruktioner om hur du går vidare när du väl är ansluten till e-mötet.

Skapa ett nytt e-möte

  1. Gå till http://connect.sunet.se/ i webbläsaren på din dator.
  2. Välj “Lunds universitet” som identitetsgivare.
  3. Tryck “OK”.
  4. Logga in med dina LUCAT-inloggningsuppgifter.
  5. Nu är du inne och kan skapa egna möten.

Fler instruktioner finns under Dokumentation nedan.

Dokumentation

Frågor och svar

Hur skapar jag en inspelning av en föreläsning?

Adobe Connect är i första hand till för e-möten, dvs elektroniska möten där kommunikationen är dubbelriktad och hålls just nu.

Har du behov av att i förväg skapa en digital inspelning av till exempel en föreläsning, se inspelning istället.

Support

Se först och främst Dokumentation ovan. Behöver du mer teknisk hjälp med Adobe Connect på din dator, kontakta LTH Support.

Har du frågor om e-möten och videokonferenser i allmänhet, kontakta LTH Supportsupport@lth.se. Ansvarig är Gunilla Wiberg, anknytning 23486. Se även http://www.lth.se/medarbetare/stoed-verktyg/lokaler-utrustning-service/e-moeten/.

adobe_connect.txt · Last modified: 2017-09-18 12:19 by cr